Három hazai területre barangolunk el, illetve hasonlítjuk össze Miskolc, Kismaros–Királyrét és Budapest lehetőségeit. Meglátod, sok minden nem pénz, csak odafigyelés kérdése. A legjobb szándék ellenére, van, ami balul sül el, és van sikeres közlekedésre épülő marketing aktivitás is.
Három esetet értékelünk annak kapcsán, hogy pár hónapja kaptunk egy óriásplakát fotót, ami valahol az M2-es út mentén került lencsevégre. A miskolci turisztikai marketingszervezet emblémáját magán viselő, művészinek semmiképp nem mondható alkotás hemzseg a súlyos hibáktól, tartalmilag is és formailag is. A másik apropó, ha már a kisvasút került említésre, az a királyréti. Ez is, az is egy-egy attrakcióhoz, sőt desztinációhoz csalogat, utóbbi, azzal, hogy innovatív módon, egy hiper-szuper napelemes járgány, ezt meg is valósítja. Hogy jön a képbe a főváros? Egy itthon még újszerű marketingeszközt mutatunk be és máris hozzátesszük, miért lehetett volna még jobban kihasználni a benne rejlő lehetőségeket. Öröm van azért abban, hogy a Tavaszi Fesztivál kapcsán megvalósult a Hősök terén egy kis imázsformálás, és mázlink volt, mikor a Budapest-kék buszátadóval egy időben jártunk éppen a téren, ami fejben és képben összeállította azt a két alapelemet, ami egy ideje azért rendelkezésre áll.
Kár, hogy az Új Széchenyi Terv kasszájából bizonyára legalább részben kivett forintok szülte alkotás a Miskolci óriásplakát nem sikerült. Mielőtt plakátkészítésbe kezdenél, mint ezzel megbízott titkárnő, vagy más titulusú beosztott, jelezd feletteseidnek, hogy ez nem megy csak úgy! Mit rontott el az óriásplakát összeállítója? Azt mondja: Látnom kell. Azt látom, hogy vonat is van, de egy autóút mellett elhelyezett plakáton ilyen kis betűkkel, sárga alapon fehérrel írni a fő mondanivalót? A Miskolc-közeli őskohóról van szó, ami a kép oldalán felbukkanó kisvonat egyik állomása. Elég vonzó ez? Alapszabály: amit a kép kommunikál, nem mehet abból kifelé, ráadásul nem a te mozgásoddal ellentétes irányba. Gondolhatod, hogy szűrözünk ezen, de ha már Miskolc jelképében ott az alagút-ív, milyen klassz lett volna, ha ezt lehet kombinálni a vasútéval.
Annak lehet örülni persze, és kell is, hogy a Duna-mentén képes hirdetni Miskolc magát és rejtett kincseit, és részben fel is fedezhető az új arculat a plakáton. De épp a Dunakanyarban érdemes ezt tenni? Biztosan utaztál már itthon kisvasúttal, és bár mindig érdekes, pláne, ha rajongója is vagy ennek a közlekedési hobbinak, beláthatod, nem sok kreativitás van bennük, kivéve az újdonsült Kismaros-Királyrét viszonylatban közlekedő modern, nyitott és környezetbarát változatot. Épp Miskolcra mennék vonatozni, amikor épp Kismaros felé visz az utam? Nem valószínű. Az újmassai kohó kövei pedig talán még kevesebbünknek jelentenek bármit is, még akkor is, ha kisgyerekeink innovativitásuk révén, az ilyen helyeken tudnak a legjobban órákig játszani, ugrálni, bújócskázni.
Beszéljünk akár egy érdekességről, vagy egy turisztikailag felkapott kirándulóhelyről, sőt, fővárosról is, ha tetszik, ha nem, versenyeznek érted is. Azzal, hogy a legmegfelelőbb arcukat igyekszenek eléd tárni, profiljukat vonzóvá tenni és érthetővé is, már, ha van egyáltalán. A közlekedés tud vonzó lenni, ha minőségi, újszerű, páratlan megoldásokkal megvalósított, lásd négyes metró. Most azonban maradjunk a föld felett. Azzal, hogy Budapest a sky-blue színt választotta autóbuszainak újrafestéséhez és az újakat is ilyen köntösben szállítják, hatalmasat lépett előre. A lehangolóan sötétlila/kék-szürke matuzsálemek helyett, ezek feldobják a várost, ugyanakkor, dicsérjük meg a taxisokat és a BKK-t is a sárga taxikért! A Budapest-kék, ami a buszokon is feltűnik, a Budapesti Turisztikai Hivatal utódjának, a BTDM-nek is pályáztatott arculati színe volt. Arról olvashatsz nálunk is, hogy most mi a helyzet ezzel, mindenesetre a kék színt jó lehetne használni minden olyan kommunikációs elemben, ami a fővárost, vagy annak eseményeit hivatott népszerűsíteni. A cél a megkülönböztetés és a könnyű azonosíthatóság. Ez hiányzik még a Hősök terén felállított betűsorból is.
Budapesten a Duna és a kék szín lehet egy olyan elem, amire felfűzhető sok minden. Ez a történet már elkezdett íródni, de most fogalmazzunk úgy, hogy adásszünet van. Miskolc esetében is van egy elem, ami sok területen már él is, ez az említett félbevágott o-betű, ami lehet barlang, medve stb. A természet és annak közelsége, a zöld közlekedési eszköz a Duna-kanyarban inkább a túlterhelt kirándulóterületek közé tartozik, mégis igyekszik mindig megújulni és jobban kiszolgálni az aktívan is pihenni vágyókat. Hogy megtaláld magad a ő történetükben, hogy részese légy az élményeknek, bizony kellenek az ilyen kapcsolódások. Legyen szó egy termékről, egy szolgáltatásról, egy településről, nézd meg, mi az, ami megkülönböztet és rendelj hozzá egy kis történetet. Nem kell népmesére gondolni, elég egy pár jól eltalált motívum is, de azokat mindenhol, egységesen és következetesen kezdd el alkalmazni.
Budapest lehetne talán BUD is, ahogy a fotó is mutatja. Így ismerik fővárosunkat a repülőtér-azonosító miatt is, de jelent havert, társat is a tengerentúli angolban. Érdemes lenne a kék színt is mindjobban elővenni, és alkalmazni is például a Hősök terén a betűknél. Ennek hiányában, most jól jött háttérként az agglomerációban megjelenő kék busz-flotta. Miskolc, Nyíregyháza és még sorolhatnánk jönnek föl szépen, utóbbi egységesebb és színvonalasabb kreatív megoldásokkal. Nem féltem Miskolcot, minden kezdet nehéz! A lehetőség adott, a szürkeállomány és a források is megvannak egy szebb és hatékonyabb plakátkampányhoz. A királyréti vasút pedig győzze a sok gyermekest, kerékpárost, nordic-walkingozót és kutyást. Itt a feladat egy fejezettel már továbblépett, a konfliktuspontokat szükséges eliminálni egy korszerű látogató-menedzsment rendszerrel.
Három hazai területre barangolunk el, illetve hasonlítjuk össze Miskolc, Kismaros–Királyrét és Budapest lehetőségeit. Meglátod, sok minden nem pénz, csak odafigyelés kérdése. A legjobb szándék ellenére, van, ami balul sül el, és van sikeres közlekedésre épülő marketing aktivitás is.
Egy tradicionális nagyvállalat, amelyik majdnem 170 éve szállít minket a magyar tengeren. A BH Zrt. az egyik legmeghatározóbb vállalkozás és tevékenysége nagy részben a turisztikai piacra koncentrálódik. Most végre letisztultabbak de hagyományosabbak is.
Lucern turisztikai hivatala menedzselésében számos prospektus, online felület létezik, mind-mind szép kivitelben és aktuális tartalommal. Most mégis egy kártya-méretűre összehajtható kiadványt mézünk meg, amelyek egymás mellett a plusz jelet testesítik meg.
Minden idők legnagyobb outdoor kampányával rukkolt elő Lengyelország. Ezúttal Hollandia volt a célpont, 150 óriásplakáton, 200 molinón és jó pár gigafelületen üzentek a lengyelek a legnagyobb városokban. Milyen eszközöket és mondanivalót vetettek be?