Sajtótájékoztatót tartott a Svájci és a Lucerni Idegenforgalmi Szervezet azzal a céllal, hogy ismertesse 2014-es újdonságait és értékelje az elmúlt évet. Amiről most olvashatsz, a tudósításon túl, az egy nagyon rokonszenves és egyszerűen kivitelezhető sajtó-kommunikációs technika.
Nem is svájci szervezésről lenne szó, ha nem ügyelnének minden részletre, helyszín, roll-upok, kiadványok, térképek, magyar nyelvű sajtóanyag és pazar képkollekció, no meg egy kis svájci csoki. Igaz, a Robinson Étterem a Városligetben kitett magáért, a verőfényes napsütés azonban megviccelte a rendezvényt: a kivetítő alig volt látható. Ennek ellenére, senki sem nézte az óráját és nem rohant pogácsázni, amit egyébként nagyságrendekkel felülmúlt a sajtgolyó. De miért volt egyedi az esemény? Fabian Appenzeller, a második előadó tette azzá. És amit tanulhatunk tőle, az megint svájci dolog. Tartalom, tartalom. Nekem szóló tartalom, úgy, ahogy én is átélhetem.
Az idei évben Svájc jelmondata egy szó: Kilátások. Erre fűzi fel teljes kommunikációs stratégiáját a szervezet. Nem is kell magyarázni, ott, ahol magas hegyek vannak, és az ország 4000 méter feletti csúcsainak száma majdnem félszáz, szóval ott vannak kilátások. Nem lehet rossz képet készíteni, ha ellátogatsz bármelyikre, arra azonban minden kiadvány ügyel, hogy csak professzionális és gyönyörű, nagyméretű felvételeket használjon, a honlapon pedig körpanoráma képekkel illusztrálják a tudnivalókat. Nincsenek terjengős szövegek, mint ahogyan a sajtót sem hosszú körmondatokkal informálták az előadók, inkább képek, rövidfilmek és a leghasznosabb, praktikus információk és elérhetőségek kerültek bemutatásra, rendszerezve. Csak egyet említve ezek közül, a Swiss Pass, amely idén megint tartalmaz számos új lehetőséget, gyakorlatilag arra jó, hogy egy jeggyel utazz szinte mindenhová, belépj múzeumokba. Ilyen az a lucerni Közlekedési is, amely most a Lindt csokoládéval áll össze egy új élménypark júniusi megnyitására.
Ezt a félmondatot a svájci marketingszervezet vezetője fűzte hozzá bevezető gondolataihoz, és azzal zárta, ez nem is cél. Ezt alátámsztandó, minden bizonnyal a minőség és a tartalmas kikapcsolódási lehetőségek miatt emelkedett a magyar látogatók száma 13,2%-kal, és emelkedett a vendégéjszaka szám is, ami: +19,3%. A lucerni Fabian Appenzeller ugyanígy indított, de figyeld meg, mi volt benne az egyedi: egy utazásra invitálta a résztvevőket, egy olyan kétnapos kirándulásra, amelyet én is hasonló módon szerveznék meg. Még a fotókat is ugyanúgy készíteném el, egy kis ügyetlenséggel, de nagy-nagy élvezettel és szorgalommal annak érdekében, hogy mielőbb megoszthassam enyéimmel. Ő volt tehát a látogató, aki kirándulását az alpesi ország szívében található tavak egyikére néző kiülős kávézóban indította. Persze elmesélte, hétköznapjai nem ilyenek, ezért számára is különlegességeket tartogatott e pár nap. Nem volt olcsó a kávéja, de mint mondta, a napfény melegét bónuszban kapta hozzá.
A jó, de rövid előadást talán a rossz de rövid követi. A rossz és hosszúnál egy fokkal azért kibírhatóbb az, amelyik hosszú és jó. Fabian előadásra kellően tömör volt, néhány adattal csak, és sok-sok saját képpel, nagy betűkkel. A hivatalos képanyagot az adatokkal együtt azért megkapta minden résztvevő a rendezvény után, és az is fontos elem, hogy az itteni előadókhoz hasonlóan, Te is hívd fel a figyelmét sajtós kollégáidnak a sajtóanyagra, hogy ne abból álljon ottlétük, ottléted, hogy jegyzetel mindenki, mint egy gép. Az újdonságokra és a kedvezményes lehetőségekre érdemes kitérni.
A mindig vidám és lazán elegáns Fabian számos helyre vitte el hallgatóságát. Lapátkerekes hajón, vagy a világ legmeredekebb hegyi fogaskerekűjén, függőhídon, forgó drótköteles kabinban jutott el oda, ahová már napozóággyal várták egy kis szusszanásra. Fontos, hogy lelkesen és dinamikusan add elő mondandódat, rengeteg személyes kis vonatkozással megspékelve. Egész más egy átélt, hiteles történet. A naplemente is csodás, de amikor a hegyi hotelszobádból látod a nap által vörösre festett hótakarót korán reggel, akkor érthető, mint ad hozzá a természet az elsőre drágának tűnő szálláshoz, vagy ahogy kezdtük, kávéhoz.
No persze, nem egy turisztikai sajtótájékoztatón. Egyébként látványos is lehetne, de most arról a svájci szokásról van szó, amely a helyiek birkózó bajnokságaiban testesül meg, de igen, nem csak nézheted, be is kapcsolódhatsz Te is akár, ahogyan előadónk is megtette. A sajtótájékoztatón volt helye a kérdéseknek-válaszoknak is, de az igazi interaktivitást a szervezet honlapja kínálja. Tíz csoportba gyűjtve tallózhatsz a hegyi élmények közül. Számos applikáció segíti a tájékozódást legyen szó közlekedésről, vagy szálláskeresésről. Egy biztos, az ingyenesen elérhető telefonszám még mindig rendelkezésre áll, és sokan csak ezt veszik igénybe. A sajtó munkatársai egy egyedi linket kapnak, ahonnan a fotók téma és felbontás alapján kerültek rendszerezésre és onnan tölthetőek le. Mit mondjak, így jó dolgozni!
Nincs olyan kommunikációs felület, ahol az alpesi piros szín ne jelenne meg, minden piacon ugyanúgy, egységesen. Sőt, érdemes egy pillantást is vetni a turisztikai hivatal partner-szervezeteire. Az ő emblémájuk is része annak a tevékenységnek, amit a szervezet folytat. A svájci-piros kötelező elem, több esetben a kis fehér kereszttel is kiegészítve. És még valami. Hajlamosak vagyunk azt mondani, á, nem kell nyomtatott kiadvány, online elmegy minden. A minőségi szolgáltatásokat kínáló kis ország nem mond le nyomtatott portfóliójáról, és aminek legjobban örülhettem, az nem volt más, mint a magyar nyelven nyomtatott nagyméretű hajtogatott térkép, idei kiadásban, ugyanolyan tördeléssel, layouttal és tartalmi struktúrával, mint a honlap vagy a nagy prospektus.
Sajtótájékoztatót tartott a Svájci és a Lucerni Idegenforgalmi Szervezet azzal a céllal, hogy ismertesse 2014-es újdonságait és értékelje az elmúlt évet. Amiről most olvashatsz, a tudósításon túl, az egy nagyon rokonszenves és egyszerűen kivitelezhető sajtó-kommunikációs technika.
Nem minden az online: vannak helyzetek, amikor egy jól felépített katalógussal, egy mínuszokban is használható kesztyűvel, amely nem gátol az okostelefonod masszírozásában, vagy egy jól felkészült síoktatóval, aki mindent tud a környékről, többre mész.
Lucern turisztikai hivatala menedzselésében számos prospektus, online felület létezik, mind-mind szép kivitelben és aktuális tartalommal. Most mégis egy kártya-méretűre összehajtható kiadványt mézünk meg, amelyek egymás mellett a plusz jelet testesítik meg.
Ha Gyula városáról hallunk, akkor a tudatos fejlesztés, az újdonságok sajátosságainak ismertetése és a városvezetés turizmus iránti elkötelezettsége a téma. A polgármester és turisztikai menedzsment vezető kéz a kézben építkezik és kommunikál.