Ha el szeretnél adni egy desztinációt, akkor ne feledd, hogy konkrétumokat kell tálalnod, csoportosítva. Ez a feladat az online világban sem egyszerű, még akkor sem, ha egy honlap elvileg mindent elbír. Nem mindegy, hogy a potenciális utazó milyen felületen landol.
Az érdeklődést nem elég felkelteni, de jó, ha fenn is tudod tartani. Ennek több útja lehetséges, egyik az a fajta infomáció tagolás, és a hangsúlyok helyes arányának alkalmazása, amelyet a ravennai turisztikai és kulturális központ mutat honlapján. Talán nem véletlenül súlykolták belénk az általánosban, hogy egy fogalmazásnak van kerete: bevezetés, tárgyalás és befejezés. Valahogy így van ez a weblappal is. A fejléc tulajdonképpen pozícionál, kik vagyunk, kikhez tartozunk, hogy hívnak minket stb. Nem túl hangsúlyosan, ez fontos. A ravennai weblapon tehát a markáns márka részeként exponált logo, a város címere, a 2019-es kulturális fővárosi pályázat védjege és nem tudolsó sorban a világörökség jel került a fejlécbe. Hollókő weboldalán, bár megújult, ez mégsem szerepel egyelőre, hogy egy hazai példát is idehozzunk picit.
Következő elem a struktúrában, ami talán a leglátványosabb is, a fő üzeneteket eljuttató nagy képek: 1. az ősi kultúra és a jelenlegi város kapcsolata; 2. a világhíres mozaikok; 3. a lagúnák, fenyőerdők, tehát a természeti szépség; 4. a vendégszerető város; 5. a tengerpartot kínáló nyaralóhely. Ennél több nem is kell, hiszen tudjuk, mi látogatók sokszor kétbitesek vagyunk csak, és ezt ne vegye rossz néven senki! Minél többet igyekszünk elmondani, annál rosszabb a hatékonyság és az eredmény. Egy desztináció versenyképességét a márka és a benne megjelenő tartalom adja, ezért jó a ravannai megoldás, mert a részletgazdag képek és az azokon megjelenő egyszerű szavak sokkal többet mondanak, mint a hosszú leírások. Könnyű áttekinteni, mi ez, hol vagyok és mit ad a település ahhoz, hogy nagyon jól érezzem magam. Persze, a részletek a ravennakék csíkban megjelenő főmenüsor segítségével találhatók meg: szállás/étterem-, szolgáltatás-ajánló, utazási infók stb.
Minden TDM menedzser halála, ha ezer helyről kell összehalásznia a kulturális programokat és bonyolultan felrögzíteni egy webes felületre. A honlap arról nem árulkodik, hogy Ravennában hányan bírkóznak e nemes feladattal, de az biztos, hogy nagyon rövid, címszavas, és egy naptári napnál nem több, mint 1-3 eseménnyel operálnak, amelyek persze aztán egy új aloldalon jelennek meg teljes ismertető formájában. Zseniális az egyedileg színezett Google térkép is. Nem álom már az, hogy egy adott honlap vizuális világába illeszkedjen a belinkelt térkép, lehet egyedileg is jelkulcsozni, és hidd el, ez nagyon sokat jelent! Természetesen, a funkciók megmaradnak, de saját piktogramok is hozzáadhatók.
A honlap ötletessége abban áll, hogy a fő témák, amelyek érdekelhetnek Téged, azokkal az eszközökkel kerülnek kifejezésre, ami igazán egyedi a városban: a mozaikokkal. De a szép színes képeken túl, a történelem és a földrajz kapcsolatára találunk itt ékes példát, hiszen a történelem nem más, mint időbeli földrajz, a földrajz pedig, térbeli történelem. A kulturális témák tehát a városmaghoz, a tengerparthoz és a város környezetéhez igazítva nyernek igazi értelmet. És, hidd el, az sem mindegy, milyen professzionális fotókkal. De, ne állj meg itt! Merj a sztenderd méretektől elrugaszkodni és adj egyedi karaktert, profilt a településnek ezáltal is. Weblapod akkor jó továbbá, ha vannak állandó elemei, amelyek kapaszkodót nyújtanak, változó és változtatható részei, ahol a részletek felfedezése jelent örömöt. Ravenna a fő témák után, kiebb képekkel, de nagyobb számban hozza az egyes attrakciókat, amelyek között kereshetsz, lapozhatsz stb.
A már említett eseménynavigáció, mind időben, mind pedig térben nagyon jó, és van közösségi média kapcsolat is. Ezt annyira nem turbózta fel a város marketingszervezete egyelőre, amit csak a posztok alacsony számában és a rajongók lájkjaiból tudunk megállapítani. Nem lehet minden tökéletes, az viszont jó pont, hogy a közösségi oldal naptárjában benne van a kulturális fővárosi kandidáláshoz kapcsolódó események sora, amihez lehet is csatlakozni. A YouTube-ot használja a városvezetés, és nagyon példaszerűen. A logo ott van, és egyes kisfilmek többezres nézetsséget tudhatnak magukénak. Nincs túl sok video, de találhatsz egy-két perceset és húsz perceseket is.
A kora keresztény műemlékeknek köszönhetően, Ravenna, mint a Világörökség része, igen intenzív piaci jelenlétet tudhat magáénak, elég csak a másodlagos, vagy harmadlagos dolgokra gondolni. Jó pár autómárka kínál ravenna kék színt és ezek mind felárasak is, elegánsak is, fiatalosak is, különlegesek is. Itália egyik legrégibb városaként és jelentős kikötőként is ismerjük. A kikötőváros temetőjében i.sz. II. századra datálható keresztény feliratok tanúskodnak az új vallás megjelenéséről, tehát korán felkerült a térképekre. A város virágkorát akkor élte, mikor 402-ben a Nyugat-Római Birodalom székhelye is volt Milánó után. Ekkor pompás épületekkel díszítették és a tengerig csatornát építettek. De bocsáss, meg, nem ismertetném a város történelmét, azt viszont igen, hogy újra magára irányítja a figyelmet azzal, hogy pályázik az Európa Kultirális Fővárosa címre. Ehhez már van kész arculat és honlap is, szinte úgy érezheted, hogy már most megadatott e cím a városnak.
Ha el szeretnél adni egy desztinációt, akkor ne feledd, hogy konkrétumokat kell tálalnod, csoportosítva. Ez a feladat az online világban sem egyszerű, még akkor sem, ha egy honlap elvileg mindent elbír. Nem mindegy, hogy a potenciális utazó milyen felületen landol.
Nem minden az online: vannak helyzetek, amikor egy jól felépített katalógussal, egy mínuszokban is használható kesztyűvel, amely nem gátol az okostelefonod masszírozásában, vagy egy jól felkészült síoktatóval, aki mindent tud a környékről, többre mész.
Minden idők legnagyobb outdoor kampányával rukkolt elő Lengyelország. Ezúttal Hollandia volt a célpont, 150 óriásplakáton, 200 molinón és jó pár gigafelületen üzentek a lengyelek a legnagyobb városokban. Milyen eszközöket és mondanivalót vetettek be?
Ugye, a kép vizuális ereje mire képes? A legtöbbször idézett, fotózott és megosztott desztináció-márka Amsterdam városáé. Azt már kevesebben tudják, hogy az „I amsterdam” betűsor és turisztikai kampány, eredetileg egy 308 oldalas fotóalbum címe volt.