Identitás-koncepciót kapott nemzeti ünnepünk alkalmából az ország és a főváros az egyik legelismertebb hazai logo-tervezőtől. Megoszlanak a vélemények, a tervező-szakmaiak már kevésbé. Kicsit körbejártuk a témát, megvizsgálva az indítékot is.
Még mielőtt bármit mondanánk, köszönjük a munkát a művésznek. Ma fővárosi és országos szinten is hiányzik a jól megkomponált márka-megjelenés, amit mi sem támaszt jobban alá, hogy a tavalyi és az idei évben se szeri se száma az imázs-konferenciáknak, sőt már a civil Hungary NEXT ország-márka-műhely is összenyalábolta a turisztikai-kommunikációs-kreatív szellemi tőkét, hogy katalizálja a több évtizede húzott-halasztott munkát. Időnként vannak kormányzati fellángolások is, legutóbb, a múlt nyáron, maga a miniszterelnök forszírozta, hogy egy nemzeti kommunikációs holding vegye kézbe a feladatot. A választások után talán megint elkpaható lesz egy lelkesedési hullám. A Magyar Turizmus Zrt. megint faragott a trikolor motívumon, de legalább egy keretrendszert épített fel. Amit Kiss Miklós üzent ezzel a koncepcióval, az sem más, mint a rendszerben való gondolkodás.
A hetvenes években született tulajdonképpen a városok, majd országok márkázási ötlete, azóta azok a desztinációk, amelyek hatékony elérést tudtak realizálni, nagymértékben köszönhetik látogatottságuk, népszerűségük fejlődését a kreatív frissítésnek, megújításnak. Számos szervezet döntött úgy, hogy régi címerét kicsit ráncfelvarrja. Miért a címernek esett neki Kiss Miklós?
Nincs más, ez a helyezet. Van több mint 20 éves, ma már korszerűtlen turizmus logo, több mint száz magyar termék megjelölés, új hungarikum védjegy – ami legalább szép lett és kifejező -, egy fiókba zárt, de már bevezetésre került Budapest márka, és a tipográfiai és grafikai szabályokat figyelembe nem vevő, fővárosi ernyőmárka foszlány. Sok minden, de mégis semmi, ami egyszerű, modern, egységes és szerethető lenne. A kreatív ötlet itt a jelentős egyszerűsítés, színek bevezetése és a koncepció végig vitele címertől a nemzeti intézményeken át, a termékjelölésig.
Az újrarajzolt címerekkel egy innovatív közös vizuális nyelv is megszületett, amely az állami vagy nemzeti szervek, szervezetek ugyancsak kusza arculatait hivatott felváltani. Ez egy kezdeti lépés most, de a lényeget megmutatja. Az eladható, és igaz ez egy országra vagy városra is, amely következetesen, egységesen kommunikál, ízléses formában.
Eltelt már elég idő ahhoz, hogy az azóta felgyülemlett véleményekből is idézzünk. Egyesek szerint túl szögletes a vonalvezetés, mások kikezdhetetlennek tartják az eredeti rajzolatokat, de van, akinek annyira bejön, hogy a himnuszt is egy modernebbre cserélné. Egy biztos, a művészi alkotás minden dizájn-szabálynak megfelel, ingyen készült, az alkotó szabadsága szerint, és átgondolt, letisztult tervekről van szó, amelyeket kedves gesztusként ajándékozott nekünk. Külön öröm, hogy Budapest esetében a világoskék köszön vissza, amely nem véletlenül, a korábbi turisztikai hivatal arculati főszínével is egybevág, és a fővárosi új Citaro buszok is a Dunára asszociáltatnak színükkel. Állítólag a magyar az egyik legkreatívabb elme, ld. Madarász Isti filmjét, Rubik és a többiek. Akkor legyünk erre a kreatív koncepcióra is büszkék, és értékeljük munkáját úgy, hogy az elindult folyamatokért tesz is valamit!
Egy jó márkának története, sztorija van. Kiss Miklósnál ez most nincsen meg, de vannak ilyen megoldások is. Jó példa Bilbao, Melbourne, mint város, Németország, Csehország és Spanyolország is. Az eredmény azért hordoz egy olyan történetet, miszerint dizájn és tervezés-orientált, kreatív nemzet vagyunk. Mint írtuk is, ez egy első lépés, bizonyára lesz folytatása is, és már nagy eredmény, hogy ez a munka is ráirányítja a figyelmet egy komoly brandingre.
Budapest ma már sok megítélés szerint cool-nak számít, és neve, rendezvényei komoly brand-értéket képviselnek. Egy jól átgondolt és következetes márkamegjelenés helyettünk dolgozik: rendszert formál, láthatóvá teszi mindazt, amiről ez a város szól. Igaz ez az országra is, az érdeklődést nem csak felkelti egy szép logo, de sokmindent elmesélhet, üzenhet, más szóval, foglalkoztatja az ide látogatásukat tervezőket és kialakít egyfajta lojalitást, márkahűséget. A legjobb üzlet a repeat business, mint tudjuk. A lényeg a termékkel való összhang, és az a vád semmiképp nem érheti a tervezőt, hogy megcsonkította volna az eredeti címereket. Bátor, figyelemfelkeltő a munka, nem minden szempontból lenne bevezethető, de köszönjük, mi értjük, és reméljük, olvasóink is, miért fontos a megjelenést koordinálni és koncepciós megközelítésben menedzselni.
Identitás-koncepciót kapott nemzeti ünnepünk alkalmából az ország és a főváros az egyik legelismertebb hazai logo-tervezőtől. Megoszlanak a vélemények, a tervező-szakmaiak már kevésbé. Kicsit körbejártuk a témát, megvizsgálva az indítékot is.
Moszkva városa ismert az egész világon, mint gyorsan fejlődő és modern metropolisz, amelyet évente turisták milliói látogatnak. Ugyanakkor hivatalos márkája eddig nem volt. A logika (smart) és az érzelem (heart) világa ebben a munkában is benne van. Fedezzük fel!
Kihívás a javából egy olyan üdülőhely arculatának megalkotása és következetes gondozása, amely több adminisztratív területhez tartozik, sokféle szolgáltatásával, színes vonzerő-palettájával kívánja megszólítani a látogatók egyre szélesebb rétegét.
Hogy jön szóba a sportcipő egy ország, egy város és egy esemény promóciója kapcsán? Nagyon is! Nem mindennapi felületekről van szó, és jó reklámértékkel bírnak egyfelől, mint márkák önmaguk is, másfelől, mint hordozó felületek, vagy egyszerűen, csak, mint formák.