2014.01.15. 20:00

Burgenlandban Felsőőr a superior

Felsőőr városmarketing szervezete, banner, forrás: OberwartPlus

A burgenlandi Oberwart, vagyis Felsőőr települést 1327-ben, a Károly Róbert-féle oklevél „Superior Eör”-ként említi. Ez a hivatkozás jó apropó arra, hogy a tavalyi Főszezon kiállításon díszvendégként bemutatkozott kisváros megmutassa, mit végez a márkaépítés területén.


Fantázia-ágyúk

A városholnap első ránézésre kissé fantáziátlannak tűnik. Valójában a fantázia-ágyúkat oda csoportosítja a marketing csapat, ahol igazán jól lehet lőni. Legyen a weboldal könnyen átlátható, és ez a német területeken általában így is működik, minimál-dizájnnal, de egyértelmű és tömör tartalommal. A város jellegzetes tintakék színe a hivatalos címerben is megtalálható, azonban ezt, sok településsel összehasonlítva, akár a hazaiakkal is, nem tartja fontosnak kiemelten megjeleníteni. Én sem tenném, nem igazán hívogató a város őr-múltját visszaadó fegyveres katona. Ellenben megjelenik egy kör, ami azon a vidéken, mintha általános lenne, de természetesen, ennél több magyarázattal is szolgálunk. 

Körben utaznak

A mai kreatív világ szereti az egyszerű mértani alakzatokat éppúgy, mint az egybetűs megoldásokat. A Facebook f-ezik, a Linkedin In-ezik, sőt, az osztrák Interspar is csak két betűsen, IN-nel jelenik meg már. Overwart esetében mind a kettő érvényesül, az O kezdőbetű kiváló, mert jó mértani forma is, sok helyen egyszerű kiemelésekkel becsempészhető egy-egy tartalomba. Kicsit felidéz egy várost is, hacsak a városok térképi jeleire, vagy a kreszben használt, belvárost jelző, koncentrikus körökre gondolunk. Harmonizál a burgenlandi turisztikai alapszínnel és logoval is, ahol a napot kör formában láthatjuk. A kreativitás tehát közvetlen nyugati szomszédunknál erre fókuszált: a sógorék körben utaznak. 

A színek feladata

Segíti az információ rendezését és megérthetőségét, ha az egyes részterületeket úgynevezett vezérszínekkel látjuk el. Ilyenkor fontos, hogy minek milyen szín adunk, alkalmazkodhatunk a helyi hagyományokhoz, a teljes színvilágban megvalósuló összhatáshoz, de érdemes arra is figyelni, hogy melyik szín milyen fogalmakhoz köthető. Felsőőrön is ezeket az elveket vették figyelembe úgy, hogy az alap logot, a mellette ma divatos betűelrendezéssel együtt megtartották. Jó pont, hogy nem fekete a másik közös szín, hanem szürke, ez kissé barátságossá teszi az embléma sorozatot. Mindez együtt dicséri az Oberwart Plus Stadtmarketing innovatív munkáját. 

A vizuális elemek mellett üzenet is kell

Egy kisváros helyzete sohasem könnyű, még akkor sem, ha egyszerűbb egy dologra fókuszálni. A helyiekben önkéntelenül benne van az a természetes igény és büszkeség, hogy mindent megmutasson, ami lényeges. A látogatót nem érdekli minden, engedni kell választani. Oberwart grafikailag eredményes ebben, hiszen a megkülönböztetés és a figyelemfelkeltés van az első helyen, utána jönnek a részletek. Az üzenet azonban nem fogalmazódik meg rögtön, nem igazán tudni, hogy kit hív, vár a helyi közösség. Ez hiba és nem járul hozzá a márka értéknöveléséhez. 

WOW

A WOW-történet, vagyis a város vásárlási lehetőségeit összefogó bónrendszer kommunikációs alapja az a kezdőbetű-összetétel, amit a program maga jelent: WarengutscheinOberWart. Mindenképp figyelemre méltó ez az összefogás is, amelynek a turisztikai szolgáltatók és irodák is tagjai. A város igazi hívó-története nem fogalmazódik meg, de legalább ez rendben van úgy grafikailag, mint mondanivaló szinten. Ne feledjük, Ausztriában a helyi, akár utcaszintű összefogások igen népszerűek. Egy párhuzamot húzva, a Király utca – Design utca összefogás is valami ilyesmi Budapesten, amire jól épít és profitál belőle a helyi közösség és a turizmus is. 

Termék és csomagolás

A város, mint termék jó, a csomagolása is szép és vonzó. A tudnivalókat jól kategorizálva adja közre nyomtatva és elektronikusan is. A környezetébe jól illeszkedő kommunikáció erősíti a Burgenland-márkát is, és viszont. Az egyes vonzerők bemutatása azonban kissé szegényes. A kommunikációs elemek magas kreativitási szintje nincs összhangban a tartalommal, jó lenne többet megtudni a kisváros érdekességeiről, izgalmas látványosságairól. De sikeresen bemutatkozott Magyarországon, a Főszezon Kiállításon, ami az egyik első lépés volt ennek érdekében. 

Képek

  • Felsőőr városmarketing szervezete, banner, forrás: OberwartPlus
  • Oberwart, városháza, forrás: oberwart.at
Címkék: 1 click 2 be LOVED, arculat, attrakció, desztináció, dizájn, értékesítés, kultúra, márka, marketing, média, mediaorigo, menedzsment, nemzetközi, promóció, stratégia, szabadidő, szervezet, tartalom, tervezés

írta: Bódis Gábor

Kapcsolódó cikkek

Burgenlandban Felsőőr a superior

A burgenlandi Oberwart, vagyis Felsőőr települést 1327-ben, a Károly Róbert-féle oklevél „Superior Eör”-ként említi. Ez a hivatkozás jó apropó arra, hogy a tavalyi Főszezon kiállításon díszvendégként bemutatkozott kisváros megmutassa, mit végez a márkaépítés területén.

Fedezd fel a pluszt a részletekben

Lucern turisztikai hivatala menedzselésében számos prospektus, online felület létezik, mind-mind szép kivitelben és aktuális tartalommal. Most mégis egy kártya-méretűre összehajtható kiadványt mézünk meg, amelyek egymás mellett a plusz jelet testesítik meg.

Vendég- és szomszédszerető írek

Írország minket kevéssé foglalkoztat, ha nincs dolgunk arrafelé. Nem is Kelet-Európa az első számú célpiac, hanem azok a britek, akik elutaznának, de a szomszédba inkább, mint messzire. A gazdasági visszaesés után, gyorsan összeszedte magát az ír turizmus piac.

Az aranydiplomás város: Gyula

Ha Gyula városáról hallunk, akkor a tudatos fejlesztés, az újdonságok sajátosságainak ismertetése és a városvezetés turizmus iránti elkötelezettsége a téma. A polgármester és turisztikai menedzsment vezető kéz a kézben építkezik és kommunikál. 

Hírlevél feliratkozás.

×