A burgenlandi Oberwart, vagyis Felsőőr települést 1327-ben, a Károly Róbert-féle oklevél „Superior Eör”-ként említi. Ez a hivatkozás jó apropó arra, hogy a tavalyi Főszezon kiállításon díszvendégként bemutatkozott kisváros megmutassa, mit végez a márkaépítés területén.
A városholnap első ránézésre kissé fantáziátlannak tűnik. Valójában a fantázia-ágyúkat oda csoportosítja a marketing csapat, ahol igazán jól lehet lőni. Legyen a weboldal könnyen átlátható, és ez a német területeken általában így is működik, minimál-dizájnnal, de egyértelmű és tömör tartalommal. A város jellegzetes tintakék színe a hivatalos címerben is megtalálható, azonban ezt, sok településsel összehasonlítva, akár a hazaiakkal is, nem tartja fontosnak kiemelten megjeleníteni. Én sem tenném, nem igazán hívogató a város őr-múltját visszaadó fegyveres katona. Ellenben megjelenik egy kör, ami azon a vidéken, mintha általános lenne, de természetesen, ennél több magyarázattal is szolgálunk.
A mai kreatív világ szereti az egyszerű mértani alakzatokat éppúgy, mint az egybetűs megoldásokat. A Facebook f-ezik, a Linkedin In-ezik, sőt, az osztrák Interspar is csak két betűsen, IN-nel jelenik meg már. Overwart esetében mind a kettő érvényesül, az O kezdőbetű kiváló, mert jó mértani forma is, sok helyen egyszerű kiemelésekkel becsempészhető egy-egy tartalomba. Kicsit felidéz egy várost is, hacsak a városok térképi jeleire, vagy a kreszben használt, belvárost jelző, koncentrikus körökre gondolunk. Harmonizál a burgenlandi turisztikai alapszínnel és logoval is, ahol a napot kör formában láthatjuk. A kreativitás tehát közvetlen nyugati szomszédunknál erre fókuszált: a sógorék körben utaznak.
Segíti az információ rendezését és megérthetőségét, ha az egyes részterületeket úgynevezett vezérszínekkel látjuk el. Ilyenkor fontos, hogy minek milyen szín adunk, alkalmazkodhatunk a helyi hagyományokhoz, a teljes színvilágban megvalósuló összhatáshoz, de érdemes arra is figyelni, hogy melyik szín milyen fogalmakhoz köthető. Felsőőrön is ezeket az elveket vették figyelembe úgy, hogy az alap logot, a mellette ma divatos betűelrendezéssel együtt megtartották. Jó pont, hogy nem fekete a másik közös szín, hanem szürke, ez kissé barátságossá teszi az embléma sorozatot. Mindez együtt dicséri az Oberwart Plus Stadtmarketing innovatív munkáját.
Egy kisváros helyzete sohasem könnyű, még akkor sem, ha egyszerűbb egy dologra fókuszálni. A helyiekben önkéntelenül benne van az a természetes igény és büszkeség, hogy mindent megmutasson, ami lényeges. A látogatót nem érdekli minden, engedni kell választani. Oberwart grafikailag eredményes ebben, hiszen a megkülönböztetés és a figyelemfelkeltés van az első helyen, utána jönnek a részletek. Az üzenet azonban nem fogalmazódik meg rögtön, nem igazán tudni, hogy kit hív, vár a helyi közösség. Ez hiba és nem járul hozzá a márka értéknöveléséhez.
A WOW-történet, vagyis a város vásárlási lehetőségeit összefogó bónrendszer kommunikációs alapja az a kezdőbetű-összetétel, amit a program maga jelent: WarengutscheinOberWart. Mindenképp figyelemre méltó ez az összefogás is, amelynek a turisztikai szolgáltatók és irodák is tagjai. A város igazi hívó-története nem fogalmazódik meg, de legalább ez rendben van úgy grafikailag, mint mondanivaló szinten. Ne feledjük, Ausztriában a helyi, akár utcaszintű összefogások igen népszerűek. Egy párhuzamot húzva, a Király utca – Design utca összefogás is valami ilyesmi Budapesten, amire jól épít és profitál belőle a helyi közösség és a turizmus is.
A város, mint termék jó, a csomagolása is szép és vonzó. A tudnivalókat jól kategorizálva adja közre nyomtatva és elektronikusan is. A környezetébe jól illeszkedő kommunikáció erősíti a Burgenland-márkát is, és viszont. Az egyes vonzerők bemutatása azonban kissé szegényes. A kommunikációs elemek magas kreativitási szintje nincs összhangban a tartalommal, jó lenne többet megtudni a kisváros érdekességeiről, izgalmas látványosságairól. De sikeresen bemutatkozott Magyarországon, a Főszezon Kiállításon, ami az egyik első lépés volt ennek érdekében.
A burgenlandi Oberwart, vagyis Felsőőr települést 1327-ben, a Károly Róbert-féle oklevél „Superior Eör”-ként említi. Ez a hivatkozás jó apropó arra, hogy a tavalyi Főszezon kiállításon díszvendégként bemutatkozott kisváros megmutassa, mit végez a márkaépítés területén.
Lucern turisztikai hivatala menedzselésében számos prospektus, online felület létezik, mind-mind szép kivitelben és aktuális tartalommal. Most mégis egy kártya-méretűre összehajtható kiadványt mézünk meg, amelyek egymás mellett a plusz jelet testesítik meg.
Írország minket kevéssé foglalkoztat, ha nincs dolgunk arrafelé. Nem is Kelet-Európa az első számú célpiac, hanem azok a britek, akik elutaznának, de a szomszédba inkább, mint messzire. A gazdasági visszaesés után, gyorsan összeszedte magát az ír turizmus piac.
Ha Gyula városáról hallunk, akkor a tudatos fejlesztés, az újdonságok sajátosságainak ismertetése és a városvezetés turizmus iránti elkötelezettsége a téma. A polgármester és turisztikai menedzsment vezető kéz a kézben építkezik és kommunikál.