A wellnessről, a koncepcióról, ami inkább a tengerentúlon terjedt el, egyre többet tudunk, igaz, itthon még inkább a termékek vagy szolgáltatások marketing jelzője ez a szó, amely a kikapcsolódás és kényeztetés érzéséhez kötődik. Az alpesi változat ennél jóval több: rendszer.
A klaszeterek, a határon átívelő turisztikai attrakciók, de egy-egy TDM területén működő szolgáltatók is találkoznak azzal a kihívással, hogyan is lehet az egyöntetű színvonalat, minőségi tartalmat úgy meghatározni, hogy a régió adta élmény egységes legyen mind választékban, mind pedig kommunikációban. Az Alpine Wellness International az orsztrák és német szállodákat fogja össze, számuk nem sok, inkább a szigorú és ajánlásokat is adó minimumkövetelmények mentén átélhető kikapcsolódás miatt népszerűek. Itt nem pusztán egy szállodai gyógyközpont és az ahhoz csatlakozó fitness vagy wellness részleg a meghatározó, mint Ausztria legtöbb hotelében, amelyek száma kimagaslóan nagy, hiszen az ottani egészségturisztikai kínálat legnagyobb része a wellness hotelekben realizálódik.
Komoly, alapvető elvárásokkal lehet egy hotel Alpesi Wellness kategóriás. Meghatározott a ház fekvése, nem lehet alacsonyabban 1200 m magasságnál, és kell az alpesi környezet is. A megközelítési lehetőségekre is figyelni kell, és a hotelek felé elvárás a világos kommunikáció is. Az építészeti környezet nem lehet tájidegen, a szobák egyharmada szép kilátású és csendes kell, hogy legyen. Természetesen, a nem-dohányzás is szigorú, csakúgy, mint az ellátás szabályozása. Csak regionális beszállítók termékei, vegetáriánus menük, feltüntetett kalóriaadatok és kiváló személyzet foglalkoztatása lehetséges.
Az osztrákok és a németek elsősorban hazai célpontokat választanak. Ausztria minden tartományában nagy jelentőséggel bír az egészségturizmus, de az Alpesi Wellness már csak a kritériumok miatt sem valósítható meg akárhol. Ez a sokoldalú összefogás sem összeurópai kiterjedtséggel, hanem szűkebben, Bajorország, Svájc, Ausztria és azon belül is, Dél-Tirol között jött létre.
Ausztria nem titkolja azt a szándékát, hogy hazánkhoz hasonlóan, Európa első számú egészségturisztikai desztinációja legyen. A kitűzött célt aktív kormányzati támogatás és a széles szektoriális összefogás katalizálja. Számos klaszter és nemzeti stratégia létezik: Best Health Austria, Wellbeing Cluster Niederösterreich, vagy a most bemutatott Alpine Wellness. Fontos az államilag koordinált marketingtevényekség is, amelynek meghatározó eleme a vendégközpontúság.
Egy egész Európára kiterjedő felmérés (Europe Health 2006) eredménye szerint, mindhárom alpesi-wellness ország lakossága a kontinens leg-egészségtudatosabb államai közé tartozik. Magyarország is szép ütemben javít pozícióján, de a mi közvetlen versenytársaink, a szlovének és a csehek is koncentráltan fejlesztik gyógyturizmusukat. Ezekre az országokra hazánkhoz hasonlóan jellemző, hogy jó adottságokkal, általában magas színvonalú létesítményekkel és orvosi szolgáltatásokkal, tradicionális fürdőkultúrával, illetve a nyugatinál alacsonyabb árakkal rendelkeznek, ami nyilván állandó fejlesztésre és eredményességre sarkallja az Alpine Wellness hoteleket.
A nemzetközi szervezet ajánló-guide-ban foglalja össze, milyen élelmiszerekkel lehet dolgozni, és milyen szakképzettségű kollégákkal lehet kezeléseket alkalmazni, annak érdekében, hogy az Alpesi Wellness értékek láncolata végigkísérje a pihenést valamennyi helyen. A szaunák, masszázs-szobák, konditermek minimum száma is megkötött, de lehet alternatív programokkal előállni, ilyen a hegycsúcs-meditáció, az életmódváltás-csomag, a nordic walking és a holisztikus fitness.
A wellnessről, a koncepcióról, ami inkább a tengerentúlon terjedt el, egyre többet tudunk, igaz, itthon még inkább a termékek vagy szolgáltatások marketing jelzője ez a szó, amely a kikapcsolódás és kényeztetés érzéséhez kötődik. Az alpesi változat ennél jóval több: rendszer.
Lucern turisztikai hivatala menedzselésében számos prospektus, online felület létezik, mind-mind szép kivitelben és aktuális tartalommal. Most mégis egy kártya-méretűre összehajtható kiadványt mézünk meg, amelyek egymás mellett a plusz jelet testesítik meg.
Nem minden az online: vannak helyzetek, amikor egy jól felépített katalógussal, egy mínuszokban is használható kesztyűvel, amely nem gátol az okostelefonod masszírozásában, vagy egy jól felkészült síoktatóval, aki mindent tud a környékről, többre mész.
Nemcsak egy-egy városkártya lehet sikeres, de az azokat rendszerező, értékelő munka, illetve az ez alapján most megszületett katalógus elektronikus formája. A lista nem sorolja a budapesti kártyát, annak ellenére, hogy a termék a negyedik legjobb Európában.