Hogyan lehet fokozni az érdeklődés felkeltését egy-egy ország iránt? Milyen szempontok szerint mérik, hasonlítják össze az egyes desztinációkat? És mi, magunk, tudjuk érvényesíteni saját szempontjainkat egy keresés során? Itt egy szakmai és egy ötletes verzió.
A nemzetközi szakma évről-évre figyelemmel kíséri a Bloom Consulting Country Brand Ranking értékelését, amely egyedi módszertana miatt is egyedülinek mondható az egyes országok rangsorolásában, hiszen vizsgálja és osztályozza őket egyfelől a nemzeti márkaépítési program hatékonysága, másfelől a turizmus szektor közvetlen GDP-re gyakorolt hatása szempontjából. Nem hiszem, hogy bármelyikünk is e szerint választaná ki jövő évi nyaralását. A Triptuner viszont a laikusokat segíti egy keverőpulttal, ahol az igényeinkre szabva szűkíthető az úticél-keresés. Az előbbi elengedhetetlen a szakmai előkészítő és koordinációs munka során, ez utóbbi, nem több, mint játék, amit érdemes kipróbálni, pláne, hogy a Bloom Indexet 2012-ben is vezető Egyesült Államok turisztikai portálja is beépítette honlapjába ezt a briliáns alkalmazást!
Csak rajtunk múlik, mi lesz a végeredmény, mondhatnánk. A Triptuner esetében igen, hiszen mi tologatjuk a pöcköket az aktív és piheős, a tengerpart és a hegyek között. Persze, a választék itt sem végtelen, igaz, a 2011-es ötlet megálodója, Tedd Evers, egyéves földkörüli úton halmozta fel most is bővülő és bővíthető adatbázisát. A Bloom is beépíti a mi teljesítményünket azzal, hogy a 161 országra kiterjedő elemzést Világbanki, ENSZ és WTO-s adatokra építi.
Mindkét esetben a grafika lehetőségei adják az átláthatóságot, az ötletességet. Még egy szárazabb táblázat is sokkal érthetőbb módon tálalhatunk zászlókkal, nyilakkal, színekkel, ahogy a Bloom összeállítás is teszi. Az egyediség másik lába a 3T értékelő rendszer, amely a kereskedelmi (Trade), a turisztikai (Tourism) és a tehetség- (Talent) vonzerő képességet egyesíti. Az elmúlt 5 év gazdasági sarokszámok mellett a vendégéjszaka növekedést és a tehetség-megtartó klímát veszi górcső alá.
A Triptuner lehetőséget ad a közvetlen igény befogadására, hiszen saját kívánságlistát is definiálhat a felhasználó. Nemrég, könyveket bújva, vagy irodai tanácsokra hagyatkozva választottunk, ami persze most is fontos. Az információbőség inkább a gond most: mi a hiteles, mi az, ami csak nekem szól, ráadásul a rohanó életvitelünkből fakadóan, az utolsó utáni pillanatban. Mi van, ha nem érjük el legjobb haverunkat, aki már ezerszer volt ott? Itt nincsenek tippek, szövegek, leírások, amelyeket át kell böngészni, vagy linkekre kattintgatni. Képek és személyes benyomások vezérelnek csak, oly módon, hogy preferenciáinkat állandóan finom-hangolhatjuk közben. A végeredmény: reméhetőleg a jól megérdemelt pihenés élménye.
Mind a Bloom, mind pedig a TripTuner kapcsolódik más-más médiafelületekhez. A Bloom-ot szinte minden elismert nyomtatott és online orgánum idézi, még akkor is, ha az érintett ország, amelyet olykor kiemelnek, nem teljesített olyan jól. Érdekesség egyébként a 2012-es index, mely szerint Afrika egyre tör előre, már a 25—50-es mezőnyben van. Persze, az USA vezet, de, ha az online munkát is idevesszük, Spanyolország és Thaiföld van az élen, és Magyarország sem áll rosszul. Minél jobb az index-érték, annál jobban emelkedik a közvetlen befektetések és a turistaérkezések száma a következő években, állítja Jose Filipe Torres, a Bloom ügyvezetője. Mint említettük, a TripTuner szolgáltatásként férkőzik be a látnivalókat és vonzerőket listázó hivatalos és speciális site-ok rendszerébe. Mindkét cég nyitott a véleményekre, aktív kapcsolat felvételi lehetőséggel.
Utóbbi azt hiszem, magáért beszél, különösen, ha azt nézzük, hogy a kategóriák mindig jelentenek valamiféle merevséget. A keverőpulton azonban vannak köztes értékek is, ami igazán jó keverést tesz lehetővé. Nem kell írni, gépelni, keresni és összehasonlítgatni. Elég a csúszkát tologatni és megbízni a több száz baráttól, aki már járt itt vagy ott. Piaci jelenléte ma még nem nagy, de a gyűjtőportálok bizonyára hamar rákapnak majd. A szakmai tartalmat adó Bloom-ot a vizsgálati szempontok teszik versenyképessé, sőt piacvezetővé is: objektivitása és az adatok innovatív interpretációja jelent eltérést a más listát készítő szervezetekéitől.
Hogyan lehet fokozni az érdeklődés felkeltését egy-egy ország iránt? Milyen szempontok szerint mérik, hasonlítják össze az egyes desztinációkat? És mi, magunk, tudjuk érvényesíteni saját szempontjainkat egy keresés során? Itt egy szakmai és egy ötletes verzió.
A magyar állam a környező országokhoz képest keveset törődött a márkamegjelenéssel külföldön. Több kormányzati intézmény, a külügy, vagy a külföldi magyar kulturális intézet-hálózat is foglalkozik az ország népszerűsítésével, de kampányszerűen és esetlegesen.
Írország minket kevéssé foglalkoztat, ha nincs dolgunk arrafelé. Nem is Kelet-Európa az első számú célpiac, hanem azok a britek, akik elutaznának, de a szomszédba inkább, mint messzire. A gazdasági visszaesés után, gyorsan összeszedte magát az ír turizmus piac.
Nem minden az online: vannak helyzetek, amikor egy jól felépített katalógussal, egy mínuszokban is használható kesztyűvel, amely nem gátol az okostelefonod masszírozásában, vagy egy jól felkészült síoktatóval, aki mindent tud a környékről, többre mész.